fysio breda, fysio Haarlem, fysio hoorn, fysio Purmerend, fysio Rotterdam, fysio sint oedenrode, fysio Zierikzee, fysiotherapie breda, fysiotherapie Haarlem, fysiotherapie hoorn, fysiotherapie Rotterdam, fysiotherapie sint oedenrode, fysiotherapie Zierikzee, houding breda, houding Haarlem, houding hoorn, houding Purmerend, houding Rotterdam, houding sint oedenrode, houding Zierikzee, rug breda, rug Haarlem, rug hoorn, rug Purmerend, rug Rotterdam, rug sint oedenrode, rug Zierikzee

Rugpijn is een veel voorkomende klacht waar verschillende behandelingen voor mogelijk zijn. Deze behandelingen kunnen u helpen om de klachten en pijn te verminderen en te werken aan herstel. Er zijn echter ook verschillende dingen die u thuis kunt doen om zelf uw rugpijn te verminderen of verzachten. Wij geven u graag 5 tips die u helpen om uw rugpijn te verlichten.

Rugpijn tip #1: Een correcte houding

Zorg voor een goede houding. Het klinkt logisch, maar in de fysiopraktijk zien we vaak klachten voortkomen uit een slechte houding. Een goede houding is daarom uiterst belangrijk in het voorkomen van rugklachten. Met een goede houding bedoelen wij een rechte houding, zowel zittend als staand. Voorkom daarbij te veel zitten en zorg voor een goede stoel wanneer u veel zittend werk verricht. Kunt u hulp gebruiken bij het aannemen van de juiste houding? Dan staan wij voor u klaar.

Rugpijn tip #2: Voldoende beweging

Het klinkt misschien onlogisch, maar het bewegen van uw rug is een voorwaarde voor herstel. Door te bewegen houdt u uw spieren soepel en krachtig. Beweging zal u niet direct verhelpen van uw rugklachten, maar kan er wel voor zorgen dat uw klachten worden verzacht. Let er daarbij op dat u uw rug niet overbelast door zwaar of buiten uw macht te tillen.

Rugpijn tip #3: Stress en ontspanning

Beperk stress in uw leven. Stress is niets anders dan spanning die zich uiteindelijk vast zet in ons lichaam. De stress beperkt hiermee het ontspannen van de spieren en kan daardoor rugklachten veroorzaken. Probeer daarom te zorgen voor voldoende balans door u met regelmaat te ontspannen of afleiding te zoeken.

Rugpijn tip #4: Een goede nachtrust 

Rugklachten ontstaan veelal door het verkeerd- of overbelasten van de rug. Om onze rug te laten herstellen en overbelasting tegen te gaan is herstel noodzakelijk. Het is daarom belangrijk om te zorgen voor een goede nachtrust zodat uw rug kan herstellen. Probeer hierbij de aanbevolen 7-9 uur slaap per nacht aan te houden voor een optimaal herstel.

Rugpijn tip #5 Oefeningen voor thuis om uw rugpijn te verlichten

Naast de oefeningen die u in de praktijk doet met uw fysio, zijn er verschillende oefeningen die u makkelijk thuis kunt doen voor het verminderen of verzachten van uw rugklachten. Wij zetten ze graag voor u op een rijtje.

Oefeningen in rugligging:

  • Knieën rustig en op geleide van pijn naar de borst trekken
  • Zet de voeten naast elkaar en wiebel (hoeft maar kleine beweging te zijn) rustig met de knieën tegen elkaar van links naar rechts
  • Met gestrekte knieën het bekken rustig omhoog bewegen/intrekken (afwisselend links-rechts)
  • Bekken kantelen (rustig en met kleine bewegingen hol/bol maken van de rug), deze oefening kan ook in zit of in stand worden uitgevoerd.